۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

هشت هزار کتاب در دکور یک برنامه/این چهره‌ها را در سیما ندیده‌اید!

هشت هزار کتاب در دکور یک برنامه/این چهره‌ها را در سیما ندیده‌اید!

مدیر تولیدات مرکز هنری رسانه‌ای نهضت با اشاره به برنامه «مکتب» بیان کرد که این برنامه در فصل اول با موضوع «عبرت‌های عاشورا» تا پایان اربعین روی آنتن می‌رود.

محمدرضا فهیمی مدیر تولیدات مرکز هنری رسانه‌ای نهضت با اشاره به یکی از برنامه‌های این مرکز در شبکه یک سیما به خبرنگار مهر بیان کرد: این روزها برنامه «مکتب» را با محور عبرت‌های عاشورا در فصل اول داریم که از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

وی ادامه داد: این برنامه شب‌ها دوشنبه، چهارشنبه و جمعه حوالی ساعت ۲۳ پخش می‌شود. دغدغه و ایده اولیه این برنامه از صحبت‌های مقام معظم رهبری در سال ۷۵ و ۷۷ گرفته شده است.

فهیمی تصریح کرد: آقا آن زمان برای اولین بار با توجه به شرایط اجتماعی، نوعی این همانی تاریخی انجام می‌دهند و مبحث «عبرت‌های عاشورا» را باز می‌کنند. ایشان به نقش خواص و مسائل اجتماعی که مبتلابه جامعه بوده اشاره می‌کنند و با توجه به واقعه عاشورا و حرکت امام حسین (ع) به شبهاتی که مطرح بوده جواب می‌دهند.

مدیر تولیدات مرکز هنری رسانه‌ای نهضت درباره برنامه «مکتب» یادآور شد: ما برای این برنامه سرفصل‌هایی را از این سخنرانی‌ها انتخاب کردیم و نه تنها در مکتب حضرت سیدالشهدا (ع) بلکه از کل زندگی معصومین (ع) این نکات را درآوردیم. خود آقا کتابی دارند به نام «انسان ۲۵۰ ساله» که طی این ۲۵۰ سالی که عصر امامت بوده است، نشان می‌دهد ائمه اطهار (ع) هدف واحدی را دنبال می‌کرده‌اند.

هشت هزار کتاب در دکور یک برنامه/این چهره‌ها را در سیما ندیده‌اید!

وی درباره برنامه توضیح داد: ما ایده‌های کتاب را در برنامه مکتب گسترش دادیم و خواستیم سرفصل‌هایی را مطرح کنیم. برنامه «مکتب» به صورت گفتگومحور است حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین جمالزاده مجری کارشناس برنامه است که با دیگر متخصصان و کارشناسان در این باب گفتگو می‌کند.

فهیمی با اشاره به حضور برخی مهمانان برای اولین بار در تلویزیون مطرح کرد: جنس مهمانانی که در این برنامه حضور دارند همه کارشناسان متخصص حوزه معارف هستند، اندیشمندانی که تاکنون آن‌ها را در رسانه ندیده‌ایم و ما برای اولین بار این افراد را در قاب دوربین می‌بینیم. مثلاً حجت الاسلام محمدحسن وکیلی استاد سطوح عالی حوزه و از فضلای مشهد است که برای اولین بار در قاب رسانه ملی حضور پیدا کرده است.

وی درباره سختی ساخت این برنامه تصریح کرد: در حال حاضر مرسوم است که دکور برنامه را با یک ویدئووال در می‌آورند و هرچه این وال بزرگ‌تر باشد معتقدند که دکور هم بهتر شده است. ما با توجه به اینکه فضایی تحلیل تاریخی در این برنامه داشتیم سعی کردیم در فضای استودیو اصلاً از المان‌های مدرن استفاده نکنیم و سراغ کتاب رفتیم. آن هم نه کتابی که سراغ دستفروش های میدان انقلاب برویم.

فهیمی یادآور شد: ما هشت هزار کتاب تخصصی را به استودیو آورده‌ایم. کتاب‌هایی که کارشناسان و متخصصان در همان استودیو گاهی به آن‌ها مراجعه می‌کنند. این کتاب‌ها به دلیل تخصصی بودن، کمتر چاپ می‌شوند و فوق‌العاده هم گران قیمت هستند.

هشت هزار کتاب در دکور یک برنامه/این چهره‌ها را در سیما ندیده‌اید!

مدیر تولیدات مرکز هنری رسانه‌ای نهضت درباره هزینه این کتاب‌ها توضیح داد: سنگینی وزن و تعداد بالای کتاب‌ها از جمله دیگر سختی‌های طراحی این دکور بود. با این حال برای ما مهم بود که فضای تازه‌ای در صداوسیما چه در ساختار و فضای بصری و چه در محتوا رقم بخورد که به لطف فضای جدیدی که آقای میثم مرادی بیناباج مدیر محترم شبکه یک، سازماندهی کرده‌اند مکتب به سرانجام رسید.

وی درباره چالش دعوت از این اندیشمندان عنوان کرد: یک وجه این چالش دعوت از خود کارشناس است که ما برای هر موضوع حدود سه یا چهار نفر را در نظر می‌گرفتیم اما اکثر آن‌ها تمایلی برای حضور در قاب رسانه نداشتند و فکر می‌کردند که رسانه حاشیه‌هایی را برای خود دارد که ممکن است از کار علمی خود بازبمانند.

فهیمی اضافه کرد: چالش ما این بود که بتوانیم این افراد را متقاعد کنیم چون پاسخ پرتکراری بود که از طرف این افراد مطرح می‌شد و چالش‌های دیگری هم داشتیم که معمولاً برای برنامه‌های تخصصی دچار می‌شوید.

مدیر تولیدات مرکز هنری رسانه‌ای نهضت در جزئیات دیگری از برنامه «مکتب» تصریح کرد: این برنامه ۶۰ دقیقه است. آیتمی دارد که در آن صحبت‌های مقام معظم رهبری مطرح می‌شود و بعد از آن تحلیل و گفتگو داریم. آیتم‌های تایپوگرافی داریم که این‌ها هم بازخوردهای خوبی داشته است.

کد خبر 5578089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 1
      در قسمتی که دیدم، مجری از کارشناس پرسید هدف قیام امام حسین چه بود. همینقدر سوال کلی و تکراری. مقایسه کنید با برنامه سوره و زحمتی که آنها میکشند برای مباحث جدید و مشخصتر.
    • صادق پور SY ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 1
      با سلام. به نظرتون این دکور زیبا، با معنا و تاثیرگذار است؟ این دوستان با فریم و قاب تلویزیون آشنایی دارند؟ چند نیسان کتاب، برای این برنامه اعتبار می آورد؟
    • حامد IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
      0 0
      واقعا چقد دکور بد و کج سلیقه ای اقلا کتب را دقیق و صحیح و مرتب میچیدید!
    • محمدحسین IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
      1 0
      دکور برنامه خیلی عالیه! 👌